فلفل داورزن با تابعیت هندی در بازار جهانی
زهره افشار
خبرنگار
«داورزن» در غربیترین نقطه استان خراسان رضوی را همه با فلفلهای تند و آتشین اش میشناسند، میگویند بیش از 200 سال است کشاورزان این منطقه نسل بهنسل فلفل قرمز بومی منطقه را میکارند. شرایط آب و هوایی و اقلیمی داورزن آن را مستعد تولید فلفل تندی کرده که حتی هندیها هم خواهان آن هستند. اما با همه اینها در دهههای گذشته اقدامی برای برندسازی آن انجام نشده است و سالهاست طبق معمول همان بلایی که بر سر زعفران و پسته تولیدی ایران میآید گریبان این محصول آتشین را هم گرفته است. دلالان هندی و پاکستانی از تیرماه تا آذرماه هر سال که فصل برداشت فلفل این منطقه است سروکلهشان در داورزن پیدا میشود و فلفل کشاورزان را با قیمت بسیار پایین خریداری می کنند و فلهای به کشورشان میبرند تا آن را فرآوری کرده و به نام خودشان راهی بازارهای جهانی کنند.
در حال حاضر نیز بخش اعظم فلفل داورزن با قیمت کیلویی 10هزار تومان در سایه بیتوجهی دست اندرکاران نصیب دلالان کشورهای به اصطلاح مهد تولید فلفل میشود البته مسئولان میگویند کلید ایجاد شهرک تخصصی فلفل داورزن خورده و شاید اگر همت و عزم ملی باشد بتوان امیدوار بود در سالهای آتی فلفل داورزن بهنام قطب تولید آن در ایران راهی بازار جهانی شود. «محمدرضا داورزنی» معاون فنی مدیریت جهاد کشاورزی داورزن به «ایران» گفت: شهر ما رتبه نخست تولید فلفل با نام علمی capsicum spp
یا نام عمومی chili در کشور را دارد. پیشینه تولید فلفل در داورزن به دو قرن پیش برمیگردد و چون شرایط آب و هوایی مناسب تولید فلفل بوده این محصول تا کنون یکی از سه کشت شاخص داورزن بوده است. وی افزود: تندی و کیفیت بالای فلفل قرمز داورزن موجب شده است هرساله بخشی از فلفل داورزن راهی بازارهای کشورهای هند و پاکستان شود.
البته متأسفانه تاجران هندی و پاکستانی این محصول را فلهای و بدون فرآوری و آن هم با قیمت پایین خریداری کرده و به دست تاجران فلفل هندی و پاکستانی میرسانند. بدین ترتیب ارزش افزوده فلفل تولیدی داورزن به دست هندیها و پاکستانیها میرسد و البته بهنام آنها به بازارهای جهانی میرود. وی با اشاره به اینکه یک دهه پیش سطح زیر کشت فلفل در داورزن بالغ بر 900 هکتار بوده تصریح کرد: در سالهای گذشته واردات بیرویه و از سوی دیگر مقرون به صرفه نبودن کشت این محصول موجب شده تا سطح زیر کشت این محصول که میتواند برای ما ارزآوری داشته باشد به 550 هکتار در سالجاری برسد. این در حالی است که سطح زیر کشت این محصول در سال گذشته حتی کمتر از 400 هکتار شده بود. به گفته وی امسال تولید فلفل داورزن به 12 هزار و 500 تن به صورت تر یا 2500 تن خشک میرسد .
در حال حاضر هر کیلو فلفل تر داورزن با کیلویی 10 هزار تومان خریداری میشود که موجب دلسردی کشاورزان شده است چرا که دلالان فلفلی را که به این قیمت خریداری میکنند تا پنج برابر این قیمت به هندیها و پاکستانیها تحویل میدهند. معاون جهاد کشاورزی داورزن توضیح داد: بررسیها نشان میدهد قیمت تمام شده فلفل برای کشاورزان حداقل 4هزارو 500 تومان است. برداشت فلفل قرمز در داورزن بهصورت مکانیزه انجام نمیشود و محصولی است که باید بوسیله نیروی انسانی برداشت شود. در حال حاضر دستمزد کارگر فلفل چین در داورزن روزی 90 هزار تومان است که برای کشاورزان گران تمام میشود.
داورزنی گفت: برداشت فلفل در این منطقه از تیرماه آغاز میشود و هم اکنون فصل چین آخر فلفل است. وی همچنین درباره روند ایجاد شهرک تخصصی فلفل در داورزن گفت: در حال حاضر در مرحله واگذاری زمین به متقاضیان فعالیت در این شهرک هستیم . وی تأکید کرد: در حال حاضر 70 کارگاه فرآوری فلفل بهصورت پراکنده در داورزن فعالیت میکنند که با تجمیع آنها و به روز کردن تجهیزات آنها میتوان برای برندسازی فلفل داورزن گام برداشت.
وی با بیان اینکه فلفل محصولی است که برای تولید آن نیاز به آب فراوانی است ، گفت: برای برداشتن این چالش از سر راه توسعه کشت فلفل، تجهیز مزارع تولید فلفل به نوار آبیاری قطرهای «تیپ» در دستور کار قرار گرفته و تاکنون 15 هکتار از اراضی به این شیوه آبیاری تجهیز شده است. وی همچنین خاطرنشان کرد: داورزن در تولید گیاه دارویی «انسیون» یا «بادران» رتبه نخست کشوری را با 120 هکتار سطح زیر کشت دارد که 120 تن محصول میدهد.
این محصول در بازه اسفند تا خرداد هرسال نیاز به رسیدگی دارد و فصل کاشت و برداشت آن کوتاه است . عمده این محصول به کشور ترکیه صادر میشود و در سالجاری نیز با وجود محدودیتهای کرونایی تاکنون چند محموله انسیون به ترکیه رفته است. داورزن همچنین بیشترین میزان سطح زیر کشت کنجد خراسان رضوی را به خود اختصاص داده است. بیش از 400 هکتار از ارضی کشاورزی داورزن زیر کشت دانه روغنی کنجد است.
اجرایی شدن طرح 777 کیلومتری مسیر دوچرخه سواری در اصفهان برای اولین بار در کشور
کرونا رکاب زدن اصفهانیها و یزدیها را تندتر کرد
حمیرا حیدریان
خبرنگار
با شیوع بیماری کرونا و همهگیری این بیماری اگرچه دل نگرانیها از ابتلا و انتقال آن چندماهی است گریبان همه را گرفته است اما گویا باید گاهی وجود آن را به فال نیک گرفت چرا که مسئولان استانی را در برخی شهرها برآن داشته تا گام مؤثری در توسعه حملونقل پاک در روزهای کرونایی بردارند؛ نوعی از حملونقل که بهگفته برخی از کارشناسان، به علت فاصلهگذاری ایجاد شده میتواند در کاهش شیوع کرونا نیز نقش داشته باشد و اصفهانیها و یزدیها پیشگامان این حرکت شدهاند.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری اصفهان در گفتوگو با «ایران» گفت: با توجه به شرایط آلودگی هوا و همچنین اپیدمی شدن بیماری کرونا بهمنظور حفظ سلامت و بهداشت شهروندان توسعه مسیرهای دوچرخه سواری در اصفهان با جدیت بیشتری آغاز شده است. بهطوری که برای اولین بار در کشور اجرا و توسعه مسیر 777 کیلومتری برای این منظور در شهر اصفهان تا پایان سالجاری اجرایی میشود.
مسعود خدا بنده افزود: با تصویب شورای هماهنگی ترافیک استان و پیگیریهای شهردار اصفهان عملیات احداث مسیرهای دوچرخه هم اکنون شروع و طبق برنامهریزیهای صورت گرفته تا پایان سال اجرایی خواهد شد. ضمن اینکه برای اجرایی شدن این طرح تمامی شبکه معابر در سطح شهرباتوجه به شرایط خیابانها بهصورت مختلف و متفاوتی اجرایی میشود. بهعبارتی این مسیرها که تقریباً تمام معابر اصلی و شریانی شهر اصفهان را در بر میگیرد، توسط کارشناسان معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری اصفهان بررسی، طراحی و تدوین شده و بنا برشرایط موجود، برای آغاز عملیات اجرایی از طرف شهردار اصفهان به مناطق 15گانه ابلاغ میشود.
موقعیت خوب اصفهان برای دوچرخه سواری
مسعود خدابنده با بیان اینکه شرایط اصفهان برای اجرای چنین طرحی بسیار مطلوب است اظهار داشت: از این 777 کیلومتر مسیر، 300 کیلومتر مسیر درجه یک با عرض 2 متر و بیشتر با جدولگذاری بهصورت ایمن، جداسازی شده و در قالب مسیرهای یک طرفه و دو طرفه، 55کیلومتر مسیر درجه دو با خط کشی و علائم ترافیکی در سمت راست خیابان و خط توقف ممنوع، 350 کیلومتر مسیر درجه سه با خط کشی در پیاده رو و سمت چپ خط پارک، 30 کیلومتر مسیر درجه چهار مجاور مسیرهای ویژه اتوبوس و 42 کیلومتر مسیرهای موجود که باید اصلاح و استانداردسازی شود.
وی با اشاره به اینکه 42 کیلومتر ازمسیر دوچرخه سواری در سطح شهر نیاز به استانداردسازی داردعنوان کرد: در سالهای گذشته این مسیر42 کیلومتری برای دوچرخه سواری در سطح شهر در نظر گرفته شده بود که به مرور زمان موانع بسیاری بر سر راه و مسیر دوچرخه سواران قرار گرفته است که از کیفیت این طرح میکاهد و دوچرخه سوار را با مشکل مواجه میکند که طبق تصمیمات اتخاذ شده قراراست بزودی درجهت رفع و اصلاح این موانع اقدامات لازم انجام شود.
این مسئول سازمان حملونقل و ترافیک شهرداری بر ایمن بودن، روان و پیوسته بودن مسیر دوچرخه سواری تأکید کرده و بیان داشت: عمدهترین و مهمترین موضوع در مسیر دوچرخه سواری روان و پیوسته بودن و ایمن بودن راه برای دوچرخه سواران است تا فرد بتواند بدون هیچ مانعی از مبدأ تا مقصد را بهطور پیوسته طی کند که به همین منظور موانعی که طی سالهای اخیر در شبکه معابر در مسیر این دوچرخه سواران قرار گرفته است در حال رفع شدن است.
وی اجرای طرح دوچرخه سواری را نه تنها جایگزینی مناسب برای حملونقل خودرو و دیگر وسایل نقلیه عنوان کرد بلکه آن را زنده کردن فرهنگ نیاکان و پدران خود دانست و خاطرنشان کرد: در گذشته نیز تمامی پدران ما با دوچرخه تمامی مسیرهای شهری را طی میکردند و اجرای این طرح نه تنها در حفظ سلامت خصوصاً در شرایط فعلی و با توجه به صنعتی بودن استان اصفهان جزو ضروریات است بلکه حس نوستالژی را بار دیگر در شهروندان زنده خواهد کرد.
خدا بنده اجرای این طرح را مربوط به سالهای گذشته دانست و تصریح کرد: اجرای چنین طرح گستردهای قرار بود سالها پیش انجام شود که اجرای آن نیز بر عهده من بود اما با موانع و مشکلاتی که پیش آمد این طرح مسکوت ماند تا امسال که با یک عزم جدی و حمایتهای همه جانبهای که برای اجرایی شدن آن شده است امیدواریم این پروژه تا چندماهی که تا پایان سال مانده است اجرا و تکمیل شود.
وی با بیان اینکه این ظرفیت را در کمتر استان یا شهری میتوان یافت که چنین طرح گستردهای را عملیاتی کند عنوان کرد: کلان شهری همچون تهران نیز بهدلیل شرایط توپوگرافی که دارد امکان اجرای چنین طرحی را بدون موانع ندارد بههمین دلیل باید داشتن چنین ظرفیت بالایی را ارج گذاشته و غنیمت شمارد و نهایت بهرهمندی را از آن در جهت حفظ سلامت شهروندان به کار برد ضمن اینکه قرار است در کنار توسعه مسیرهای ایمن دوچرخه سواری، برنامههای آموزشی و فرهنگی به منظور ارتقای فرهنگ رعایت ایمنی در دوچرخه سواری در دستورکار قرار گیرد.
کرونا یزدیها را دوچرخه سوار میکند
عضو شورای شهر یزد هم از اجرایی شدن طرح دوچرخه اشتراکی هوشمند تا پایان هفته جاری خبر داد و گفت: 276 دوچرخه اشتراکی هوشمند در10ایستگاه دوچرخه وارد خیابانهای شهر دوچرخهها میشوند که در صورت استقبال شهروندان تعداد این دوچرخهها افزایش خواهد یافت.
الهه جورابی شیوع ویروسکرونا را دلیل تأخیر در اجرایی شدن این طرح دانست وافزود: برنامه تجهیز ایستگاههای دوچرخههای اشتراکی هوشمند کمی با تأخیر انجام شد اما این طرح تا پایان هفته جاری مورد بهرهبرداری قرار خواهد گرفت.
وی با بیان اینکه متقاضیان استفاده ازاین طرح میتوانند با مراجعه به سایت اعلام شده نسبت به ثبتنام مشخصات خود اقدام کنند اظهار داشت: باید بتوانیم در راستای فرهنگسازی و استفاده از وسایل حملونقل پاک، حرکت خود را با استفاده از دوچرخههای اشتراکی سرلوحه کار خود قرار دهیم.
وی توسعه حملونقل سبک برای شهر یزد را ضروری دانست و بیان کرد: برای اولین بار، دوچرخههای اشتراکی هوشمند در سطح شهر مورد بهرهبرداری قرار خواهد گرفت.
جورابی نایب رئیس هیأت دوچرخهسواری استان یزد استفاده از این دوچرخهها را قابل ردیابی دانست و بیان کرد: این دوچرخهها توسط یک مرکز کنترل میشوند و برای این دوچرخهها قفل هوشمند در نظر گرفته شده که روی دوچرخهها نصب شده است. ضمن اینکه این دوچرخهها بهصورت شهری و جهت استفاده گروه سنی بیش از 15 سال طراحی شده و زین آن نیز برای قدهای 140 تا 190 سانتیمتر در نظر گرفته شده است.
نیم نگاه
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان: از 777 کیلومتر مسیر دو چرخه سواری در اصفهان، 300 کیلومتر مسیر درجه یک با عرض 2 متر و بیشتر با جدول گذاری به صورت ایمن، جداسازی شده و در قالب مسیرهای یک طرفه و دو طرفه، 55کیلومتر مسیر درجه دو با خط کشی و علائم ترافیکی در سمت راست خیابان و خط توقف ممنوع، 350 کیلومتر مسیر درجه سه با خط کشی در پیاده رو و سمت چپ خط پارک، 30 کیلومتر مسیر درجه چهار مجاور مسیرهای ویژه اتوبوس و 42 کیلومتر مسیرهای موجود که باید اصلاح و استانداردسازی شود